ساخت گجت های پوشیدنی با قابلیت اندازه‌گیری گازهای منتشر شده از پوست

محققان آمریکایی نوع جدیدی از ردیاب های پوشیدنی را توسعه دادند که می تواند برای بررسی سلامتی بدن گازهای منتشر شده از پوست را اندازه گیری کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندانی آمریکایی نسل جدیدی از ردیاب های پوشیدنی را برای بررسی سلامتی بدن ارائه کردند. پیش از این با بررسی نشانگرهای زیستی انسانی برای تعیین معیار های سلامتی بدن از مواد شیمیایی دفع شده با عرق به وسیله سیگنال های الکتریکی استفاده می‌شد. اما حسگرهایی که بتواند چنین کاری انجام دهد برای خواندن اطلاعات به مقادیر زیادی از این مواد شیمیایی نیاز دارند.

 پژوهش جدید ساخت یک حسگر پوشیدنی را با هدف تشخیص سلامتی بدن از طریق گاز های منتشر شده امکان پذیر می کند. آنتونی آن رینو مهندس علوم مواد از دانشگاه ایالتی اوهایو و یکی از محققان این پروژه می‌گوید: حسگر ساخته شده به صورت کاملا غیر تهاجمی کار میکند.

 پیش از این کلیه دستگاه‌های پوشیدنی سلامتی مانند ساعت های هوشمند تنها قابلیت اندازه گیری ضربان قلب یا دمای بدن را داشتند. اما درین ردیاب پوشیدنی امکان بررسی نشانگرهای زیستی مرتبط با اختلالات متابولیک مانند بیماری های قلبی و دیابت نیز وجود دارد. ایرن گوما، مهندس علوم مواد می‌گوید: از طریق پوست می توان مشکلات سلامتی را تشخیص داد. هنوز سال ها زمان نیاز است تا این پروژه به طور کامل تکمیل شود اما احتمالاً طی ۶ ماه آینده با اثبات مفهومی میتوان آزمایش آن روی انسانها را آغاز کرد.

 به گفته گوما در نهایت محصول نهایی یک دستگاه کوچک است که کاربر آن را روی نقاطی از بدن با تعرق کمتر قرار می دهد. بدین ترتیب با کاربرد بیشتر چنین دستگاه های پوشیدنی در زندگی ادغام پزشکی و فناوری نیز بیشتر خواهد شد.